Бергулев Антон

ПОГЛЯД НА ТЕОСОФІЮ: ДЕЯКІ АСПЕКТИ

У статті автор хоче висловити своє бачення таких понять як душа, реінкарнація, дух, Бог, Абсолют та ін. Оскільки предмет дослідження є трансцендентним, всі судження, представлені у роботі, є оціночними,
субєктивними і не претендують на істинність. Однак, на думку автора, можуть нести певний інтерес для читача. Розкриття понять відбувається за методом аналогій з умоглядним світом, який може зрозуміти, прийняти та осмислити розум людини.

1. Аналогії з нашим світом
Чи можна пізнати Бога? Мабуть, ні. Можна лише помічати окремі нюанси і проводити умоглядні аналогії зі світом людей, з чимось, що може бути підвладне людському розуму. Як краще реалізувати нескінченний сценарій гри та нескінченну карту у програмуванні? Очевидно, що за допомогою рандомізатору. Рандомізувати місто якось можна. Країну – теж. Планету – із натяжкою. А ось Галактику – вже ні. Адже якщо порахувати, що на кожній планеті буде три трильйони дерев, як на Землі, а таких живих планет буде мільйон, то в якій базі це все зберігати? Мається на увазі типи дерев та їх координати на планеті. Для цього кількість серверів має бути більшою, ніж у Гугла. Навіть якщо зробити одну планету, то кількість ітерацій регенерації карти точно не буде більшою за кількість серверів у нашому світі помноженого на два в ступені кількості транзисторів/секторів жорсткого диску на кожному. Тобто воно не може бути нескінченним. Це щодо питання про те, що людям сняться, припустимо, сни про їхнє рідне місто, але місто відрізняється від реального, скажімо, розташуванням будинків і багато ще чим. Говорить це і про те, що кількість реінкарнацій душі не може бути нескінченною. І пояснює той факт, чому церква вважає, що у космосі немає життя. Це є аналогія між віртуальними світами, створеними компютерниками та гіпотетичним створенням нашої цивілізації.
2. Погляд на вищі світи
Світ, який ми бачимо на власні очі, це двомірна проекція тривимірного світу. Тобто ми бачимо двовимірну картинку світу, який насправді тривимірний. Його тривимірність домальовує вже наш мозок та уява. Наприклад, ми дивимося фільм чи граємо у гру на ПК. Очевидно, що картинка двомірна. Але ми її сприймаємо як тривимірну завдяки своїй уяві. Так постає ідея нескінченномірного Абсолюту. Можливо, в цьому Абсолюті є чотиривимірні сутності, які дивляться наш тривимірний світ так, як ми дивимося двомірний фільм. Очевидно, що ці сутності живуть "над" нашим тривимірним світом так само, як ми живемо "над" екраном телевізора/монітора. Ми не є частиною екрану і, тим більше, не є частиною гри/фільму. Звідси виникає ідея того, що Бога немає в матерії та в нашому світі загалом. Він над нашим світом. Також виникає ідея того, що Бог перебуває поза часом. Справді, ми можемо перемотати фільм у кінець і дізнатися, що там наприкінці буде. Аналогічно Бог знає, що з кожним із нас буде наприкінці життя. Так ось чи є це Бог? У тому сенсі, що Бог, котрий створив Абсолют. Навряд чи. Ви дивитеся фільм. Ви Бог? Так виникає ідея ангелів-путівників, які ворогують між собою, як геймери шутерів та військових стратегій грають кожен за свій бік. Це пояснює наявну однобокість суджень людей у нашому світі, спробуйте юніту в "Козаках" пояснити, що він має "помиритися" з ворожим юнітом. Ці чотири- і більш мірні сутності - це не лише інший тип розуму, а й інший тип життя. Вони настільки живі, що ми на їхньому фоні – персонажі гри. Все це описано, наприклад, в "Розі світу" Андреєва [1]. Загалом, це можна зрозуміти. І нескінченність простору, і нескінченність часу, і концепцію в цілому. Але тут є й другий бік медалі. Якщо чотиривимірна сутність жива, і ми, тривимірні, теж живі, і ми про це знаємо, оскільки маємо самосвідомість, то наступним кроком буде ідея про те, що існують двомірні та одновимірні світи з живими монадами, і Андреєв також про це писав. Це вже зрозуміти та прийняти складніше. Звідси випливає певний скепсис щодо того, що Бог когось рятує, відпускає гріхи тощо, навіть якщо взяти чотиривимірну сутність, чотири просторові виміри та одне часове. Візьміть себе, фільм і компютерну гру. Ці персонажі у фільмі чи грі вони двовимірні. Два просторових виміри та один співспрямований з нашим часовий. Вони не мають третьої координати, отже, не мають об’єму. Обєм дорівнює нулю. Значить, і маси немає, оскільки маса – це обєм на густину. Маса нульова, обєм нульовий. Це абстракція для нашого тривимірного світу. Ми не бачимо в них живих істот, ми не розуміємо, як щось без маси та об’єму може бути монадою. Те саме, очевидно, слід поширити і для погляду чотиривимірної сутності на нас, тривимірних. Якщо ці ангели-путівники і Бог є, то вони не бачать у нас живих істот так само, як ми не бачимо живої істоти в юніті з "Козаків", наприклад. Так виникає ідея того, що всі ці "чудеса", "видіння", "спілкування з Богом», ми їх неправильно трактуємо. Ніхто ні з ким не спілкується, це просто частина алгоритму, яка виходить за рамки буденності. Звідси й відповідь на запитання, чому так багато зла у світі. Ви коли граєте в "Козаки", вас дуже хвилює, що у вас юніта вбили? Вам байдужий цей юніт, вам головне бій загалом виграти. А скільки юнітів ви при цьому втратите, це не має значення для вас. Відповідно, якщо існують чотиривимірні сутності, це говорить і про те, що таких тривимірних світів як наш якщо і не безкінечна кількість, то дуже багато. За аналогією з тим, що фільмів та компютерних ігор не один і не одна на планеті. А якщо припустити існування багатовимірних істот, де кількість просторових вимірів більша за чотири, а часових - більша за одну, то все буде ще складніше. Це якщо говорити про багатовимірні сутності. А якщо говорити про Бога як першоджерело, яке створило Абсолют, то, на думку автора, щось постулювати неможливо і про наявність такого Бога, і про його мотиви. Також цікава ідея перетину тривимірних просторів, описана в теорії Хю Еверетта [2], частково схожа за своїм змістом на ідею про біблійні кола пекла та небесні сфери. Можна сказати, що аналог цього не спостерігається в наших іграх та фільмах, проте фізичні закони чотиривимірного світу можуть працювати інакше, ніж закони нашого тривимірного світу, що уможливить це. У чотиривимірному світі будуть і зовсім інші фізичні величини, так само, як у двовимірному світі немає маси та об’єму.
3. Реінкарнація та душа
Реінкарнація [3] - це процес посмертного перевтілення душі у давньосхідних релігіях. У молодому християнстві цей термін замінено поняттям Страшного Суду [4], у якому праведні душі потрапляють у Рай, а грішні - у пекло. Наведу кілька особистих міркувань на цю тему, трактувавши процес, коли грішна душа потрапляє в біблійне пекло. Справа в тому, що священики вважають, що душа має інтелект і психіку [5]. Наявність інтелекту в душі свідчить, що є душі розумні, а є нерозумні. Не схильні до навчання, високотехнологічної роботи і так далі. Наявність психіки в душі свідчить про те, що є душі добрі, а є злі. Є врівноважені, а є агресивні психопати. Наприклад, Гітлер ким був? Очевидно, що агресивним психопатом. Взяти, наприклад, футболістів, К. Роналду чи Роналдіньо. Вони окрім як водити авто та грати у футбол нічого більше не вміють у своєму житті. Але очевидно, що вміння водити авто та грати у футбол воно теж потребує інтелекту та здібностей від душі. Це, як мінімум, складне завдання тривимірного розпізнавання образів та прийняття рішень за умов дефіциту часу, яке вирішує людина. Про що це каже? Чи може така душа реінкарнувати, скажімо, у вченого в наступному житті? Ні, не може, оскільки вчені вирішують завдання на багато порядків складніше, але за умов відсутності дефіциту часу. Це різний тип інтелекту. Швидше за все, футболіст після смерті перевтілюється у світі, де він може бути хоч якось інтегрований, виходячи з сильних сторін своєї душі. Не факт, що він знову стане футболістом, але кимось подібним стане. Вченим він просто стати не зможе, тому що його душа як інформаційна матриця не адаптована до цього. Тепер щодо пекла. Припустимо, є вбивця. Силовик, бойовик, снайпер, кілер і т.д. Він щось вміє окрім як вбивати і, можливо, водити авто? Нічого він більше не вміє. Куди така душа потрапить після смерті? Теж, у світ, де вона може бути максимально інтегрована, і де їй буде чим зайнятися. Тобто у світ, де йдуть війни, існують вбивства. Це трактування того, як людина сама напрацювала собі на посмертне пекло. На думку автора, все дуже просто та очевидно.
4. Чим може бути душа
Також слід зазначити, що душа може не перебувати в нашому матеріальному світі, вона може бути "над" світом, як і Бог - дух-творець. Ми бачимо юніта із "Козаків" на моніторі. А причина існування цього юніту – зовсім не картинка на моніторі, а намагнічений сектор на жорсткому диску та включений транзистор на планці оперативної памяті. Іншими словами, сутність обєкта не є візуалізацією та втіленням обєкта. Ця ідея частково може пояснити феномен сновидінь: множинність матеріальних світів, "над" якими знаходиться як дух-путівник, так і дух- дитина - душа людини, якій залишається лише переключити свою сенсорику з одного матеріального світу на інший, з одного тіла на інше. Транзистор та сектор диску мають на один вимір більше, ніж зображення юніту на моніторі: три проти двох. Тому, якщо припустити, що загадка духовного світу криється у зростанні числа вимірів, їх більше трьох, значить, логічно припустити, що душа як породження духу, штучне чи природне, не має значення, теж повинна мати більше трьох вимірів. Також, аналізуючи людські сни, можна дійти висновку, що душа - це особистість людини, що має самосвідомість, інтелект і психіку. Саме тому від народження є дітки розумні, а є двієчники, є здорові, а є аутисти чи лунатики. А ось памяттю душа не володіє, наприклад. Інакше уві сні людина б памятала, що вона робила у зовнішній реальності вдень до сну, а це не так. Так ось фізичне тіло – це механізм, який проектує обєктивну реальність на самосвідомість (душу) плюс підтягує частину даних із життя душі на інших планах. Це пояснює, наприклад, той факт, що люди під час хвороби, грипу чи ще чогось, не памятають свої сни. Сни (життя на іншому плані) вони сняться людині, але його "зламане" (хворе) фізичне тіло їх "не підтягує". Східні вважали, що окрім тіла, душі (дживи), святого духу (Атман) і Бога-творця (Парабраман) у людини є ще й інші тіла: ментальне (найтонше, відповідає за думки та уяву), астральне (більш товсте) і ефірне (відповідає, скажімо, за чутливість: людині хтось дивиться в спину – він обертається) [6]. У деяких снах люди памятають не тільки діалоги, але ще й тактильні відчуття, що говорить про те, що, крім душі та ментального тіла, астральне та ефірне тіла теж можуть переноситися у внутрішню реальність (сон).
5. Непрямий оціночний доказ наявності трансцендентного
Проведемо такі розрахунки. Девятиповерховий панельний будинок, як правило, будують 100 будівельників за 3 роки. Отримуємо 300 людино- років. Люди, які працюють на цій планеті, це у кращому разі 30 відсотків населення. Всі інші – це менеджери, начальники та начальники начальників. Тож треба помножити на три. 900 людино-років треба для будівництва девятиповерхової хрущовки. Перед будівництвом цього будинку треба пройти ще три етапи, створити матеріали для будинку – третій етап, створити верстати, обладнання для створення матеріалів – другий етап, видобути те, з чого створюватимуться матеріали. І на кожному з цих етапів потрібні машини, щоб допомагати людям все це видобувати та створювати. Неважко знайти, що у світі близько десяти мільйонів металургів [7]. У світі видобувається 2,5 мільярда тонн залізняку на рік [8]. Отже, з урахуванням вихідних та свят, один металург видобуває чи не тонну руди на день. Чи реально це зробити без допоміжних машин? Зрозуміло, що ні. Потрібні машини для цього. Плюс не забуваємо, що і з металургів 70 відсотків – це менеджери та менеджери менеджерів. У результаті отримуємо, що ці 900 людино-років треба як мінімум помножити три рази на два. Або, загалом, на вісім. І це без урахування машин зі створення машин. 7200 людино-років треба для того, щоб з праху побудувати девятиповерхову панельку. Я взяв девятиповерхівку, тому що це середній за розміром будинок у Києві. Є менше (пятиповерхівки), є більше (шістнадцятиповерхівки та нові будинки). Але в середньому - 7200 людино-років на будівництво одного середньостатистичного будинку у Києві. Загалом багатоповерхових будинків у Києві 11 тисяч. Київ – це одна 2,5 тисячна частина населення планети. Отже, для будівництва житлового фонду на планеті треба приблизно 198 мільярдів людино-років. А з урахуванням того, що є ще дороги, мости, ТРЦ, різні ТЕЦ, греблі тощо, можна помножити ще на два – 400, грубо кажучи, мільярдів людино-років. Також з огляду на те, що ще техніка є на планеті, ПК, транспорт, їсти треба щось людям, одяг потрібний, медикаменти, то приблизно 800 мільярдів людино-років потрібні, щоб обслужити планету на період життя однієї людини, 72 роки. Будинки та інші будівлі так у середньому й служать, 50-100 років. Враховуючи те, що середньостатистична людина працює 35 років життя з 72-х, то щоб отримати кількість необхідної роботи однієї людини для забезпечення життя цивілізації, треба поділити 800 мільярдів людино-років на 8 мільярдів 200 мільйонів населення та помножити на 2, тому що півжиття ми відпочиваємо. Виходить 195 людино-років має працювати кожна людина. А загалом ми живемо 72 роки. Не сходиться. І це без урахування створення верстатів та машин з виробництва машин, я їх не закладав сюди, і без урахування воєн, коли добра частина збудованого руйнується. Наведемо гарний приклад мурашника, який зруйнував трактор. Читач думає, мурахи зрозуміли, чим є трактор, і що саме зруйнувало їхнє житло? Ні, звичайно, у світі мурах немає техніки, вони ніколи не дізнаються, чим є трактор. Цей приклад тягне за собою той факт, що якщо людство колись зустріне вищу цивілізацію, воно може цього навіть не зрозуміти.
6. Погляд на карму
Що таке Бог? Ангел із крильцями на хмаринці? Ні, звісно. Візьміть калькулятор. Візьміть свої добрі вчинки, свої погані вчинки. Хороші вчинки інших людей стосовно вас, погані вчинки інших щодо вас. Одні із плюсом, одні з мінусом. Поставте вагові коефіцієнти. Якщо ви когось убили, нехай буде "-1". Якщо наступили на ногу, не буде "-1", буде, скажімо, "-0.000001". І підсумуйте. І так по всіх людях, про яких ви все знаєте про їхнє життя. І подивіться, чи буде в результаті нуль чи ні. Зрозуміло, треба також враховувати родинні звязки: карму дітей за вчинки батьків і навпаки. Це десь віддалено, на думку автора, є те, що описує механізм роботи Бога. А ніякі не крильця, і ніяка не хмарка. Неможливо сказати, ким або чим є Бог, як компютерний операнд ніколи не дізнається, ким є програміст, який його створив, проте певні моменти можна помітити.
7. Як працює Бог
Якщо ти когось убив, то, мабуть, убють тебе чи твоїх нащадків, Бог працює і через покоління. І церква це добре знає. Так ось чому Ісус? Чому саме ця одна людина? Адже тоді тисячі розпинали на хрестах, і далеко не всі розпяті були бандитами. Я думаю, його взяли просто як приклад, як точку відліку. Є два випадки. Перший: людина вбиває іншу людину віч-на- віч. Другий випадок: кілька людей убивають одного. У першому випадку загине або сам убивця, або його нащадок. У другому випадку смертей буде кілька. Так ось віч-на-віч вбивають дуже рідко, так як люди дуже боягузливі. Наприклад, у смерті Ісуса були винними десятки людей: і фарисеї, і стражники. Про що це каже? Про те, що ми отримуємо геометричну прогресію в ланцюжку вбивств. І єдиний спосіб не поховати цивілізацію в цьому випадку, якщо населення людей зростатиме швидше, ніж кількість членів цієї прогресії. Коли це можливо? Наприклад, для цього треба як мінімум розплодитися по галактиці, а на це поки що явно не схоже. Якщо ж залишитися жити Землі, де чисельно населення лімітоване десятьма - двадцятьма мільярдами, то наша порахована прогресія цю популяцію захлесне. Це оціночний доказ неминучості біблійного апокаліпсису у разі невиходу повноцінного людей у космос. Дані підрахунки, зрозуміло, описані дуже схематично, тому що вбивцею може стати і людина, яка не має дітей. І тоді кармічні звязки будуть складнішими. Але динаміка має бути такою самою. До речі, ці ж підрахунки пояснюють, чому у 20-му столітті вбивств було більше, ніж, скажімо, у 19-му [9,10]. І чому наростає гріховність разом із розвитком цивілізації: тисячі років тому воювали стрілами та мечами, а зараз є атомні бомби, якими можна вбити в мільйон разів більше людей, ніж стрілою. На підтвердження цих слів хотілося б привернути увагу до статті [11]. Постає питання, чому нащадки Каїна не врятувалися у Всесвітньому Потопі, а нащадки Сифа врятувалися? Напевно тому, що Каїн був убивцею, і його нащадків захлеснула кармічна прогресія вбивств. Якщо брати пращурів будь-якої людини і кількість вбивств за всю історію на війнах або побутових вбивств, 3,5 мільярда загинуло людей зі 105 мільярдів, що жили за всю історію [12], навряд чи знайдеться хоча б одна людина, всі пращури якої не були вбивцями. У стародавніх книгах пишеться, що ми пята за рахунком цивілізація [13]. Перші дві були духовні. Третя була Лемурійці, четверта, найрозвиненіша, - Атланти, пята - ми, рівень Лемурійців, останні дві, шоста і сьома, будуть духовними [14]. Що таке духовна цивілізація? Це аналог тваринної цивілізації, мурахи, наприклад, чи бджоли. Коли керівний дух у тваринах є, а інтелекту як такого немає.
Висновки. У цій статті наведено можливий підхід до трактування таких понять, як душа, духовний світ і Бог. Усі судження є субєктивними і оціночними, оскільки стосуються трансцендентних понять, проте, на переконання автора, можуть відкрити погляд на те, що, де, за рахунок чого і як людство може шукати і, зрештою, знайти інші форми розуму у Всесвіті.

Література
1. Роза світу. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Роза_світу (дата звернення: 02.10.2024).
2. Множинність світів Г’ю Еверетта. URL: https://www.modcos.com/ articles.php?id=76 (дата звернення: 02.10.2024).
3. Реінкарнація. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Реінкарнація (дата звернення: 02.10.2024).
4. Страшний суд. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Страшний_суд (дата звернення: 02.10.2024).
5. Душа. URL: https://znanierussia.ru/articles/Душа (дата звернення: 02.10.2024).
6. Тонкі тіла людини. URL: https://dzen.ru/a/ZI7rS2UmFHqbwQsj (дата звернення: 02.10.2024).
7. В Китае сократили 100 тысяч сталеваров. URL: https:// www.prometall.info/analitika/china/ v_kitae_sokratili_100_tysyach_stalevarov (дата звернення: 02.10.2024).
8. Добыча железной руды в мире. URL: https://dprom.online/popular/ dobycha-zheleznoj-rudy-v-mire-i-v-rossii (дата звернення: 02.10.2024).
9. Сколько людей погибло в войнах ХХ-го века? URL: https:// www.vokrugsveta.ru/quiz/215286/ (дата звернення: 02.10.2024).
10. Потери в войнах ХIХ века. URL: http://www.warconflict.ru/rus/statistika/? action=assortment&id=229 (дата звернення: 02.10.2024).
11. Библейская родословная. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ Библейская_родословная (дата звернення: 02.10.2024).
12. Более 107 миллиардов людей жили на Земле за всю историю человечества. URL: https://ria.ru/20081126/155926442.html (дата звернення: 02.10.2024).
13. Пятое Солнце. URL: https://cyclowiki.org/wiki/Пятое_Солнце (дата звернення: 02.10.2024).
14. Таємна доктрина. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Таємна_доктрина (дата звернення: 02.10.2024).



ОСКАРЖИТИ